Artykuł

W zdrowym ciele zdrowy duch!

w-zdrowym-ciele-zdrowy-duch2

Często słyszę: „ja wszystko wiem w teorii, ale gorzej z praktyką…”, więc podaję Wam kilka zasad których należy się trzymać, aby osiągnąć wyznaczony cel.

  1. Wysypiaj się – sen i odpoczynek może wydaje się, że nie jest potrzebny, ale tak naprawdę odgrywa ogromną rolę w naszym organizmie. W wymiarze zdrowia psychicznego sen przeciwdziała apatii i przygnębieniu, wzmaga poczucie zadowolenia, harmonizuje stany emocjonalne, zmniejsza napięcie psychiczne, pomaga w odreagowaniu stresu. W czasie snu następują ważne funkcje fizjologiczne takie jak: naprawa uszkodzonych za dnia komórek, odbudowa wrażliwości receptorów czy utrwalanie pamięci. To właśnie głównie w czasie snu dochodzi także do wydzielania niektórych hormonów, np. hormonu wzrostu. Generalnie prawie wszystkie procesy fizjologiczne w naszym organizmie mają przebieg, charakter cykliczny, dlatego 7-8 godzin spędzanych we śnie stanowi ich naturalne, harmonijne uzupełnienie.
  2. Pamiętaj o zbilansowanych posiłkach w ciągu dnia przyjmowanych regularnie – nie głodź się!  Aktualne zalecenia dietetyczne są takie, że nie powinno pomijać się porannego posiłku i zjeść zdrowe, zbilansowane śniadanie z dużą ilością pełnoziarnistych produktów, warzyw, owoców, a ograniczyć spożywanie tłuszczów nasyconych, cukru i soli. Pamiętaj, aby obiad też był dostosowany do Twojej aktywności w ciągu dnia. Staraj się zjeść obiad w ciągu dnia, a nie jeść dużych posiłków przed snem.
  3. Pij płyny. Woda jest podstawowym składnikiem ludzkiego ciała i stanowi 60% masy ciała. Każdy system funkcjonujący w Twoim ciele jej potrzebuje. Woda wypłukuje toksyny, transportuje składniki odżywcze do komórek, nawilża oczy, nos i gardło. Wypijanie zbyt małej ilości wody grozi odwodnieniem, które zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Nawet niewielki deficyt wody w organizmie może pozbawić się energii i sprawić, że poczujesz się zmęczony. Zaleca się wypijanie około 2-2,5 litra płynów dziennie w przypadku kobiet, a w przypadku mężczyzn 2,5-3 litry dziennie.Mój sposób na picie wody – 1,5-litrowa butelka musi być skończona do godziny 16:00, a kolejna butelka (0,5 /1 litr) skończona przed pójściem spać. Pamiętaj, jeśli podejmujesz aktywność fizyczną, to też musisz pić 🙂

w-zdrowym-ciele-zdrowy-duch1

  1. Pamiętaj o aktywności fizycznej minimum 3 razy w tygodniu – niezależnie czy jest to żwawy spacer, zajęcia grupowe czy pływanie na basenie. Zaplanuj dni, w których podejmujesz aktywność fizyczną – załóżmy, że jest to poniedziałek (siłownia), środa (zajęcia grupowe), piątek (basen).
  2. Nie przesadzaj z przekąskami. Kusiciele czają się wszędzie: na spotkaniu ze znajomymi w postaci dobrego, słodkiego ciastka czy gdy koleżanka/kolega z pracy poczęstuje nas jakąś przekąską. Uważaj na nie, to one powodują dodatkowe centymetry w pasie.
  3. Ogranicz spożywanie napojów alkoholowych i palenie papierosów. Alkohol to cukry proste, które spożywane zbyt często w dużej ilości zaczną się odkładać w postaci tłuszczu. Jeśli chcesz osiągnąć cel – zrezygnuj z tych używek.
  4. Bądź szczera wobec siebie i nie oszukuj – w końcu robisz to dla siebie. Bądź konsekwentna w tym, czego się podjęłaś. Wyznaczyłaś cel, więc nie mów, że jutro poćwiczę, albo jutro zjem mniej…
  5. Nie stresuj się – znajdź czas na regenerację. Regeneracja, relaks to bardzo ważny czynnik, o którym nie możemy zapominać podczas podążania do wyznaczonego celu. Odpręż się, skorzystaj z odnowy biologicznej, a pomoże Ci to przygotować się do kolejnego wysiłku.
  6. Uśmiechaj się – uśmiech po prostu pomaga 🙂